Przepisy obowiazujace motocyklistów
Motocykle stanowia jedna piecdziesiata wszystkich zarejestrowanych pojazdów w Irlandii, ale motocyklisci stanowia jedna ósma wszystkich smiertelnych ofiar wypadków. W razie kolizji, uzytkownicy motocykli i motorowerów maja znacznie mniejsza ochrone niz kierowcy lub pasazerowie podrózujacy samochodami osobowymi.
Ten rozdział poswiecony jest motocyklistom i osobom uzytkujacym motorowery. Okresla zasady, które moga pomóc zachowac bezpieczenstwo na drodze. Dobrze wyszkoleni motocyklisci na całym swiecie moga stanowic dowód na to, ze bezpieczna jazda motocyklem moze byc zródłem radosci i satysfakcji pod warunkiem, ze posiada sie własciwy stosunek do zasad bezpieczenstwa na drodze oraz szeroki zasób wiedzy i doswiadczenia.
Prawo jazdy W celu uzytkowania motocykla lub motoroweru nalezy posiadac aktualne prawo jazdy, tymczasowe prawo jazdy lub zezwolenie szkoleniowe. W rozdziale 1 opisano która kategoria dotyczy danych typów pojazdów. Aby inni uzytkownicy ruchu byli swiadomi, ze motocyklista obok to osoba uczaca sie jezdzic oraz by mogli podjac wobec tego odpowiednie dodatkowe srodki bezpieczenstwa, od 1 grudnia 2007 roku kazdy motocyklista posiadajacy tymczasowe prawo jazdy lub zezwolenie szkoleniowe ma obowiazek umieszczenia litery )L* na zółtej kamizelce odblaskowej. Litera )L* musi odpowiadac wielkoscia i kolorem literze )L* umieszczonej na standardowej naklejce uzywanej w tym celu przez kierowców samochodów osobowych.
Ubezpieczenie i podatek
Zanim rozpoczniesz uzytkowanie motocykla lub motoroweru na drodze publicznej musisz umiescic w widocznym miejscu aktualna dysk swidczacy o opłacie podatku drogowego i posiadac ubezpieczenie.
Przewóz pasazerów Osoba, która posiada tymczasowe prawo jazdy lub zezwolenie szkoleniowe nie moze przewozic zadnych pasazerów. Przewozenie pasazera stanowi przestepstwo. Jesli zamierza sie przewozic pasazera, nalezy upewnic sie czy posiadane pełne prawo jazdy oraz ubezpieczenie pozwalaja to zrobic.
Jazda w dzien Upewnij sie, ze jestes dobrze widoczny zarówno z boku, jak i z przodu i z tyłu. Nos biały kask i odblaskowa odziez lub paski. Uzywaj swiateł mijania. Nawet przy dobrym swietle dziennym, swiatła czynia cie lepiej widocznym.
Jazda w nocy Nos odblaskowa odziez lub paski, aby byc bardziej widocznym. Odbijaja one swiatło przednich reflektorów innych pojazdów, co czyni cie lepiej widocznym z duzej odległosci.
Oswietlenie Musisz wyposazyc swój motocykl lub motorower w: biały lub zółty reflektor przedni, czerwone swiatło tylne, czerwone swiatło odblaskowe tylne, i oswietlenie tablicy rejestracyjnej z tyłu. Aby byc zawsze widocznym wazne jest abys: Zawsze uzywał swiateł mijania. Uzywał swiateł w nocy, a takze w dzien, jezeli widocznosc jest znacznie ograniczona. Zwolnił, lub jezeli to konieczne zatrzymał sie, jezeli zostałes oslepiony przez swiatła nadjezdzajacego pojazdu. Uzywał swiateł drogowych stosownie do warunków. Uzywał swiateł awaryjnych, jezeli zatrzymałes motocykl lub motorower w niebezpiecznym miejscu. Upewnij sie, jezeli jezdzisz noca, ze właczyłes wszystkie swiatła boczne i oswietlenie tablicy rejestracyjnej.
Wyposazenie ochronne Nos odpowiednia odziez i gwarantujacy bezpieczenstwo kask zawsze, gdy wsiadasz na motor.
Sprzet ochrony osobistej Kurtki i spodnie powinny zapewnic ci wystarczajaca ochrone w razie wypadku, otarcia, zimna i warunków pogodowych. Zakładaj ochraniacze na narazone miejsca takie jak plecy, kolana, łokcie, ramiona, biodra i golenie. Ochraniacze powinny poddawac sie regulacji tak, aby bezpiecznie przylegały i nie przemieszczały sie w razie wypadku. Aby byc lepiej widocznym na drodze powinienes nosic dobra kurtke odblaskowa. Nos rekawice ochronne i obuwie siegajace przynajmniej za kostke. Kaski Kupuj u renomowanych dilerów. Przymierz kilka róznych rozmiarów i marek. Upewnij sie, ze diler wie jak dopasowac kask. Nigdy nie kupuj lub nie uzywaj kasków z drugiej reki. Nigdy nie pozyczaj swojego kasku. Jezeli twój kask jest uszkodzony - wymien go. Przeczytaj instrukcje obsługi kasku i postepuj zgodnie ze wskazówkami. Delikatnie przemyj szybe wizjera ciepła woda z mydłem. Uzywaj kasku z jasna szyba wizjera. Jezeli uzyjesz ciemnej, praktycznie niemozliwe bedzie dostrzezenie oleju na mokrej drodze. Wymien szybe wizjera, jezeli jest porysowana. Upewnij sie, ze twój kask jest dobrze zapiety. Niezapiety kask jest niedozwolony i bezuzyteczny w razie wypadku. Zanim dokonasz zakupu zapoznaj sie z tym, co jest dostepne na rynku. Upewnij sie, ze cały sprzet odpowiada standardom UE.
Srodki ochrony oczu i uszu Podczas długich podrózy stosuj srodki ochrony uszu. Jezeli uzywasz kasku otwartego (bez osłony podbródka) uzywaj srodków ochrony oczu. Podczas jazdy na motocyklu nie korzystaj z przenosnego sprzetu grajacego.
Sprzet ochrony osobistej Ze sprzetem ochronnym uszkodzenie słuchu uraz barku wbudowana ochrona barku kurtka odporna na otarcia wbudowana ochrona łokci powazne rany szarpane powazne posiniaczenia powazna utrata skóry uszkodzenie reki i palców wbudowana ochrona pleców urazy pleców rekawice motocyklowe (wzmocnione i podszyte) skórzane spodnie (odporne na otarcia) wbudowane nakolanniki ochronne zakazenia po kontakcie z droga otarcia i uszkodzenia nerwów amputacja palców u nóg powazna utrata skóry buty motocyklowe (bezpieczne i wzmocnione) kask z ochrona oczu i ochrona uszu
Jazda motocyklem Jako motocyklista musisz przestrzegac zasad rzadzacych ruchem drogowym. Musisz rozwinac nastepujace umiejetnosci: wysoki stopien uwagi; swiadomosc mozliwego niebezpieczenstwa; dobra umiejetnosc przewidywania; i doskonała umiejetnosc obserwacji. Powinienes równiez maksymalnie wykorzystac przewage jaka zapewnia motocykl: wysokosc, ustawnosc, manewrowosc. Umiejetnosc przeczuwania zagrazajacego niebezpieczenstwa rozwija sie wyłacznie wraz z doswiadczeniem, dlatego powinienes zawsze jezdzic w granicach swoich umiejetnosci. Zawsze sprawdzaj, czy miejsce na drodze, które zamierzasz zajac jest całkowicie bezpieczne i pamietaj, ze inni kierowcy moga sie koncentrowac na wiekszych obiektach, a nie waskiej sylwetce motocykla. Zwir, piasek, kałuze i wyboista nawierzchnia moga doprowadzic do utraty równowagi przez motocykl i stac sie przyczyna wypadku. W razie zagrozenia jak wymienione powyzej zredukuj predkosc i kontynuuj jazde ze wzmozona ostroznoscia.
Postepuj zgodnie z ponizszymi zasadami. Unikaj jazdy pomiedzy pasami ruchu. Podczas wyprzedzania zachowaj nalezyty odstep od wyprzedzanych pojazdów. Pamietaj, ze kierowcy nie zawsze sa w stanie cie dostrzec, jezeli znajdujesz sie w ich “martwym punkcie”. Jezeli twój pojazd jest wyposazony w kierunkowskazy i swiatła hamownia uzywaj ich. Jednakze, jezeli inni uzytkownicy drogi nie dostrzegaja tej sygnalizacji, lub jezeli uwazasz, ze sygnalizacja nie działa, powinienes równiez wyraznie sygnalizowac manewry reka. Patrz czesc 7 dotyczaca sygnalizacji recznej. Uzywaj lusterek wstecznych, jezeli twój motocykl lub motorower został w nie wyposazony. Pamietaj jednak, zeby nie polegac na lusterkach podczas ruszania, zmiany pasów, skretu w prawo i wyprzedzania. Powinienes równiez spojrzec przez ramie i sprawdzic wszystkie martwe punkty. Opony w twoim motocykla musza miec bieznik o grubosci co najmniej 1mm, ale powinienes je wymienic zanim beda tak zuzyte.
Dziesiec taktyk przetrwania dla motocyklisty
1. Obserwuj swoje otoczenie. Patrz: • daleko, srednio daleko i blisko, i • za siebie, korzystajac z lusterek i ogladajac sie przez ramie zanim zmienisz ustawienie lub skrecisz.
2. Zachowaj odpowiedni odstep. Stosuj “zasade dwóch sekund” (patrz czesc 8). Przy mokrej lub oblodzonej nawierzchni zawsze zwieksz odstep.
3. Badz widoczny. Upewnij sie, ze twoje ustawienie jest prawidłowe. Uzywaj swiateł mijania i nos odziez odblaskowa (typu kamizelka odblaskowa i odblaskowy pas “Sam Browne”).
4. Nie zaskakuj innych. Nigdy, nie rób na drodze nic, co zmusiłoby innego uzytkownika drogi do zredukowania szybkosci, zahamowania, gwałtownego skretu lub mogłoby przestraszyc pieszych.
5. Mysl podobnie jak inni uzytkownicy dróg. Staraj sie przewidziec jak moga zareagowac.
6. Obserwuj droge. Innymi słowy - jedz zgodnie z aktualnymi warunkami drogowymi, pogodowymi i stosownie do natezenia ruchu drogowego.
7. Dostosuj prawidłowa predkosc do warunków. Nigdy nie pozwól by inni narzucali ci tempo.
8. Nigdy nie prowadz motoru po spozyciu alkoholu lub narkotyków.
9. Ufaj swojemu pojazdowi i dbaj o jego sprawnosc. Postepuj według skrótu POWDERS i sprawdzaj benzyne (petrol), olej (oil), wode (water), uszkodzenia (damage), elektryke (electrics), opony (rubber) i zabezpieczenie (security).
10 Wez lekcje u doswiadczonego instruktora. Cwicz i traktuj kazda jazde jako szanse na poprawe swoich umiejetnosci.
|